CLicK IkLaN DiSiNi SanGaT BeSt..!!

Followers

Friday, November 13, 2009

cAnTiK HaTi vS cAnTiK FiZiKaL

' Cantik..cantik..siapa yang tak mahu cantik? Di puji dan dikelilingi mereka yang mengagumi! Wow seronoknya jadi insan yang dilabel cantik! Serasa dunia ini kepunyaannya!

Sejauh manakah cantik itu menjadi ukuran? Adakah pada paras rupa atau budi bahasa yang dipertaruhkan?

Banyak definasi cantik yang boleh diutarakan disini. Setiap orang mempunyai definasi cantik yang tersendiri. Bagi aku definasi cantik yang sebenarnya ialah cantik pada hati dan cantik juga pada luarannya. Kedua-duanya sama penting tapi andai luaran saja menjadi taruhan tidak pada hati budi, kecantikan itu tidak akan berkekalan kerana kecantikan rupa akan hilang diluput zaman tapi cantik hati akan kekal selamanya.

Cantik adalah suatu kelebihan yang diidamkan setiap orang. Namun kecantikan itu akan lebih terserlah jika seseorang itu cantik pada hatinya. Ada perumpamaan yang boleh mengambarkan situasi cantik hati dan cantik fizikal ini.

Perumpamaan pertama "Orang kata dari mata turunnya kehati" kerana dengan rupa yang cantik itu yang telah menambat hati sang arjuna dan sang gadis. Perumpamaan kedua pula "Tak kenal maka tak cinta" dengan mengenali kebaikkan peribadi dan diri orang tersebut yang telah membuatkan hati tertawan padanya.

Jadi cantik paras rupa atau peribadi menjadi pilihan kamu?

Bohong andai kita tidak tertarik pada kecantikan luaran seseorang kerana aku tidak menyangkal dengan pandangan cinta pertama adalah kerana kecantikan seseorang itu. Tapi janganlah kita tunduk pada nafsu semata-mata dan janganlah terus melabel orang yang cantik itu akan cantik budi bahasanya juga. Jadi kenalilah dan selami hati budi jejaka atau gadis yang kamu ingin dekati itu dulu.

Cantik bukan sekadar dinilai dari paras rupa tetapi juga sikap dan tingkah laku empunya diri. Namun masih ada yang memandang kecantikkan luaran daripada kecantikan dalaman dalam membuat pilihan. Kenapa agaknya?

Malu agaknya jika buah hati tak berapa nak cantik. Kenapa perlu malu? Malu sebab tidak mahu kawan-kawan ejek dan menjadi sindiran mereka. Kiranya rupa paras yang cantik itu hanya untuk ditunjuk-tunjuk biar tak malu nak tayang buah hati dengan kawan-kawan.

Tapi jangan!! Jangan terlalu memandang pada fizikal semata-mata. Andai hati budi dan tingkah laku pasangan kamu "zero" kamu juga yang akan susah. Jadi pandai-pandailah dalam membuat pilihan jangan sampai salah membuat pilihan kerana mata kamu telah dibutakan dengan kecantikan.

p/s Kekasih idaman aku mestilah seorang yg baik hatinya, beriman, bijak dan sedap mata memandang..^_^..tapi tak muncul lagi..huhu

Bookmark and Share





7 comments:

Bulan Dilangit Osaka Biru said...

blog ni mempunyai pelbagai info
thankss

U-Nie_sYa said...

thanx dear..^_^

PuanPepel said...

nak santek!! nak santek!!

haha...
cantikkan hati..indahkan akhlak... yg lain akan cantik kemudian :)

nz said...

hi there.

comey blog ni.

nak cantek ye? sy pon nak jd cantek gak. inside out =)

same2 kita menuju kejayaan hehhe

amir said...

i yun...
mmg ssh nk dpt org cmni...dh pupus kot...klau cantik,prangai tah pape plak kn...doa2la moge ditemukan ngan org yg btul...kkasih idmn..

U-Nie_sYa said...

hehe..jom miera kte cantik same2=)

U-Nie_sYa said...

hye inas..
thanx..=)

jom kte menuju ke arah itu..

Chat Zone

...My melody...


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

...Visitor...

...Since 14 March 2010... free counters