CLicK IkLaN DiSiNi SanGaT BeSt..!!

Followers

Monday, December 7, 2009

ApA NaK jADi Laa..!!

Assalamualaikum...Aku terpanggil untuk menulis tentang masalah politik di negara kita sekarang ini. Walaupun hari ini keadaan kesihatan aku agak tidak baik, tapi aku cuba juga untuk berkongsi pendapat dengan kawan-kawan. Dalam kehidupan seharian, aku turut membincangkan tentang perkara lain seperti politik, agama, ekonomi, dan hal-hal yang berkaitan dengan masyarakat di dalam negara mahupun dunia.

Aku tak faham dengan situasi politik di negara kita. Banyak perkara yang berlaku dan macam-macam hal yang yang terjadi sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Aku terkejut beruk, apabila terbaca ugutan Menteri Besar Kelantan dan juga selaku Musyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz yang menyatakan akan membuat solat hajat dan berdoa kepada Allah SWT agar diturunkan bala kepada Perdana Menteri dan parti UMNO jika kerajaan pusat enggan menyerahkan royalti minyak sebanyak RM1billion kepada Kelantan.

Aku semahu mungkin tidak mahu masuk campur dalam urusan politik, kerana aku bukanlah pemikir politik yang baik. Tapi sebagai rakyat Malaysia dan juga seperti pemerhati politik yang lain aku terpanggil untuk memberikan pendapat terhadap isu ini. Bagi aku, sikap Menteri Besar Kelantan yang mengugut untuk berdoa kepada Allah SWT agar saudara seagama dengannya ditimpa bala dan malapetakan seperti tersimpang dari tuntutan agama islam.

Pelik rasanya apabila seorang yang mempunyai pengetahuan agama seperti Tuan Guru menadah tangan meminta Allah menurunkan bala kepada saudara seislam dengannya hanya kerana tidak mendapat apa yang diinginkannya. Islam menganjurkan sikap keamanan dan berdoa untuk kesejahteraan dan kebaikan bukannya untuk kejahatan dan keburukan. Inikan pula berdoa untuk keburukan saudara seagama dengannya.

Mungkin Tuan Guru lupa bahawa Perdanan Menteri dan pengikutnya juga berkiblatkan pada Tuhan yang sama dan berdoa menadah tangan kelangit pada tuhan yang sama juga. Inikah pejuangan politik yang berteraskan agama islam sebagai hala tuju politiknya selama ini sehingga tersasar perjuangan sebenar untuk menegakkan islam hanyut dalam perjuagan pemikiran politiknya.

Tidak perlu menjadi pendeta atau cendekiawan agama untuk merumuskan perilaku seumpama itu baik atau sebaliknya. Adakah tingkat tingginya serban di kepala menjadi tiket untuk seseorang itu terselamat dari musibah Tuhan dan akan terus ke syurga? Sedih rasanya apabila ada umat yang pandai mengukur tahap banyaknya pahala sendiri dan dosa orang lain. Cetek sungguh pemikiran seperti itu yang hanya tahu menyatakan diri sendiri yang terbaik.

Chat Zone

...My melody...


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

...Visitor...

...Since 14 March 2010... free counters