CLicK IkLaN DiSiNi SanGaT BeSt..!!

Followers

Thursday, January 28, 2010

Duit tak cukup nak balik..huhu

Pernah tak korang menghadapi situasi tidak mempunyai wang untuk tambang balik ke rumah? ataupun tiada wang untuk makan walhal perut terasa lapar? Ini aku nak story tentang pengalaman aku tak ada duit tambang nak balik rumah..huhu..cam sedih je bunyi..sobsob!! Cuba bayangkan situasi korang kat tempat aku. Agak-agak apa yang korang akan rasa? Adakah sedih tak dapat nak balik? menangis teresak-esak? ataupun tebalkan muka pergi cari duit tambang untuk balik.?

Biasanya kalau aku pergi mana-mana mesti bawak duit lebih, kalau sengkek pon aku mesti minta duit kat ayah atau ibu. Tapi hari itu aku terlewat bangun, jadi tak sempat nak mintak duit kat ayah. Jadi aku gunakan saja duit yang aku ada berjumlah RM3.50 dengan sangat cermat. Sebelum ke kolej aku buat kira-kira dulu. Tambang naik LRT RM1.60 dari stesyen sentul, makan dan minum tolak tepi sebab sah-sah memang tak cukup jadi aku kenyangkan perut terlebih dahulu kat rumah. Pastu binding assingmnt RM2 tapi aku tak jadi binding sebab budget tak cukup. Jadi aku just guna staple dan tape dengan harga RM1. So, duit yang tinggal hanya berjumlah 60sen dengan penggunaan yang sangat minimal.

Bila pergi kelas tengok-tengok tak ada orang, yang ada aku dengan 2 orang kawan. Rupa-rupanya kelas dibatalkan saat akhir sebab lecturer sakit.hmmm..Jam menunjukkan pukul 6, kalau nak tunggu ayah jemput pukul 9 malam baru datang. Nak balik duit tinggal 60sen, perut lak cam dah berbunyi menandakan sedang lapar..huhuhuuu...Aku rasa seperti orang miskin yang dalam kesusahan..termenung sejenak..agaknya seperti ini lah rasa bila tak ada duit. Selama ini aku tahu membazir tak tentu pasal, insaf seketika mengenang nasib yang agak malang hari itu.

Aku memberanikan diri dan menebalkan muka untuk meminjam wang dengan kawan. Hampa!! rupa-rupanya mereka tak ada duit lebih yang ada cukup-cukup untuk tambang balik.hmm. Tapi nasib aku sedikit baik sebab mereka dengan baik hatinya menolong aku mendapatkan duit. Teharu la pula tengok mereka betul-betul ikhlas nak tolong, inilah gunanya kawan. Tidak merasa susah dan disusahkan andai sahabatnya dalam kesusahan. Thanx sangat-sangat..=)

Hampir 15minit kami menunggu di bawah kolej untuk menanti bantuan dari mana-mana orang yang kami kenal. Akhirnya selepas 15minit kami berjaya juga meminjam wang dari seseorang, dia kawan kepada kawan aku. Alhamdulillah berkat kesabaran dan keihklasan mereka membantu akhirnya dapat juga aku RM2. Jadi, kami pon balik bersama dengan hati yang tenang..=)


10 comments:

manager said...

la..
awat hang x habaq kt cek ritu hang xdak duit..len kali takdak duit habaq mai,cek bg kt hang..brapa hang nk..stakat sposen dua 2 cek x kisah la..muahaha(gelak juz joking)..

.millalara. said...

wahhhhh.. sadisnya kesah ni yang oi...

Watierman, rmanbkr said...

Salam Dik Unie...tu yang Akak & Abg selalu pesan dgn anak2 suruh selitkan sekeping RM 50 kat dalam wallet...untuk kes2 kecemasan....yang si Reena sebab baru 11 tahun kena selitkan RM10 dalam purse...selit..meaning unseen...dengan duit2 lain ya!!
Pernah satu ketika dulu.....Akak cuma ada bekalan makanan...tapi sen cuma 5 sen jer kot...!!! Tapi we managed....sebabnya..make sure stok makanan tak putus!! You take care dear!

U-Nie_sYa said...

manager : hang gelak ye...suka cek jd lagu nie..tak pa..=P

milla : huish sampai sadis..hehe

kak watie : thanx kak lepas nie da x wat..sblm nie x pnh2 jd camnie...mmg kne spent duit lebih utk hal2 kecemasan..duit tu jgn gatal nak gune..

[z@ck] said...

nasib baik hostel dekat ngn umah ja.tp aku jarang balik..malas.. =)

Moon Death Spell said...

jalan kaki ajeee....
hhehehehhe.... imisss u

U-Nie_sYa said...

ingt dekat ke.??jauh tau...mau 5 km..huhu

U-Nie_sYa said...

miss u too bulan..=)

Fathi Adha said...

uwahhh...
sedih siot citer tu...

tapi tak de la jauh sangt...

pengalaman yg paling dasyat ialah nk blik kmpung, p tak de duit...tak taw nk cari mane duit..nasib baik la ada bajet tiket..(boleh la selamat smpai)

U-Nie_sYa said...

hehe..kalau jalan pon letih tu..

ciannye..nasib bek la ada duit nak balik kg kalo x mesti nages sorang2..huhu

Chat Zone

...My melody...


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

...Visitor...

...Since 14 March 2010... free counters